2017/09/26 at 10:44 AM

 

„Boabele se pot împărți în două categorii principale. În prima categorie intră boabele obținute din plante graminee, precum orezul, orzul etc., și acestea sunt cunoscute în multe zone ale globului drept cereale. Aceste boabe se folosesc în multe țări ca alimente de bază. A doua categorie include boabele obținute din plante leguminoase, precum diversele tipuri de boabe (fasole, mazăre etc.). Numele comun în Anglia și alte țări este de leguminoase, iar în India sunt cunoscute ca «dal»-uri.

Boabe din plante graminee (cereale)
1) GRÂUL: În alimentația la scara mondială, grâul este pe locul doi, după orez. Ca și orezul, este un aliment de bază în multe țări ale lumii și, în natura lui ayurvedică, este tot «rece». El scade «pitta». Grâul nou crește «kapha», dar cel vechi nu.
2) MEIUL: Există multe varietăți de cereale cu acest nume. În sanscrită și alte limbi indiene ele au nume diferite. În India, aceste boabe sunt folosite în mod frecvent, dar în Occident se găsesc în general numai în magazinele cu hrană naturistă.
• Meiul obișnuit (în sanscrită: «chinaka», în hindusă: «china» sau «madha») reglează «kapha», dar crește «vata».
• Meiul italian («kanguni», în hindusă) are aceleași proprietăți ayurvedice ca meiul obișnuit.
• Meiul mare («jurna» în sanscrită și «javara» în hindusă) se poate mânca la fel ca orezul, după ce este fiert în apă. Făina lui se folosește la prepararea pâinii.
• Meiul degetar («madhulika» în sanscrită și «madua» în hindusă) este un aliment sănătos, deoarece reglează toate cele trei umori și este bun la vindecarea energiei «pitta» viciată.
3) OREZUL: Orezul este cel mai folosit aliment din lume. Există mai multe varietăți de orez. Cea mai mare parte a orezului este rafinată înainte de a fi vândută. În Occident există concepția greșită că tot orezul este maro înainte de rafinare și alb după rafinare. Mulți oameni cred că «orezul maro» este mai hrănitor, deoarece procesul de rafinare înlătură anumite substanțe nutritive. Realitatea este că ce se cunoaște în general ca «orez maro» este o varietate de orez care este maro! Acest orez fierbe greu, este greu de digerat și sporește «vata». Orezul rafinat are valoare nutritivă mai mică, dar este ușor de digerat. În al doilea rând, există o varietate de orez care este alb de felul lui. Această varietate este cunoscută în literatura ayurvedică drept orez «sali», are boabele mici și rotunde și este considerat cel mai bun orez. El promovează foarte slab «vata» și «kapha» și scade «pitta». Celelalte varietăți de orez au tendința de a crește mai mult «vata». Orezul nou este greu de digerat. Cel mai bun pentru consum este orezul vechi de un an, în timp ce orezul cu o vechime mai mare crește «vata».
4) ORZUL: Orzul era principala cereală din India antică. Azi se folosește mai puțin. În Occident este folosit în mare parte la fabricarea berii. Făina de orz se poate folosi la prepararea pâinii. Orzul reglează «kapha», dar crește «vata».
5) PORUMBUL: Porumbul provine din America de Sud, dar se mănâncă în toată lumea. Boabele de porumb se mănâncă sub diverse forme, iar din făina de porumb se face pâine, mămăligă, tortilla, păsat etc. Porumbul este uscat, prin natură; el crește «vata», dar scade «kapha» și «pitta».

Boabe din plante leguminoase
Multe dintre boabe au în India numele comun «dal». «Dal»-urile includ diferite soiuri de linte și boabe de păstăi. «Dal»-urile sunt o sursă răspândită de proteine datorită faptului că mulți indieni sunt vegetarieni. În plus, preparatele din carne cresc, în general, «pitta» și, din cauza climei predominant fierbinți, nici chiar nevegetarienii nu mănâncă multă carne. Prin urmare, la una dintre cele două mese se consumă un preparat «dal». Literatura ayurvedică recomandă ca la cină să nu se consume «dal»-uri, deoarece sunt greu de digerat. Se mai spune și că «dal»-urile trebuie preparate cu unt clarifiat și condimente pentru a se ușura digerarea lor.
1) LINTEA: Este un aliment greu de digerat cu coajă, de aceea se recomandă să fie decojită și parțial zdrobită. Lintea sporește «vata» și descrește «pitta» și «kapha». Pentru a coborî «pitta» viciată, lintea se prepară cu unt clarifiat.
2) MAZĂREA: Consumată în toată lumea, mazărea se vinde în stare proaspătă, congelată sau uscată. Mazărea tânără crește ușor «vata» și scade «pitta». Mazărea coaptă și cea trecută cresc puternic «vata». La fel ca toate celelalte «dal»-uri, mazărea este bogată în proteine și constituie un aliment hrănitor.
3) NĂUTUL: Aproape fiecare cultură din lume folosește năutul. Există două soiuri de năut: năut alb și năut maro. Soiul alb este mai cunoscut în Occident. Ambele soiuri de năut coboară «pitta». Preparate cu unt clarifiat, constituie o hrană sănătoasă și ajută la echilibrarea umorilor viciate. Germenii de năut sunt o hrană sănătoasă.
Făina de năut este cunoscută sub numele de «basin» și se găsește în magazinele din India. Făina se poate face și în casă, râșnindu-se boabele de năut. Această făină este folosită pentru a se curăța pielea. Amestecată cu făina de grâu, făina de năut constituie un aliment sănătos, amestecul fiind folosit la prepararea pâinii.
4) SOIA: În lume există multe varietăți de soia și ea este consumată sub diferite forme. Soia este mai bogată în proteine decât celelalte «dal»-uri. Se digeră greu, este fortifiantă, descrește «vata» și crește «pitta». Dacă se lasă să încolțească puțin, se digeră mai ușor. Deoarece soia promovează «pitta», făina de soia amestecată cu făina de grâu constituie o dietă sănătoasă.”
(Vinod Verma, „Ayurveda pentru viață”, Pro Editură și Tipografie, 2006)

0 Comments

Leave a Comment