2017/09/26 at 10:50 AM

Celebrul „pisoi norocos” japonez este de-a dreptul irezistibil, fiind aproape venerat, în prezent, de fanii înrăiţi din întreaga lume. Vizitând Tokyo, am descoperit că Maneki Neko apare peste tot – în hoteluri, restaurante, birouri, parcuri, magazine universale şi orice tip de magazin şi firmă de desfacere cu amănuntul – cu lăbuţa ridicată, transmiţânduşi urările de noroc. Se crede că Maneki Neko atrage bogăţia, sănătatea, clienţii şi chiar note mari la examene. În ultimii ani, renumele de talisman norocos al acestui motănel s-a răspândit mult în afara graniţelor Japoniei.

Lumea Feng Shui a pornit în căutarea originilor lui Maneki Neko.

Maneki Neko este îndrăgit şi colecţionat de japonezi de câteva sute de ani, dar cultul său s-a răspândit, în ultimii ani, în toată lumea, mai ales datorită apariţiei paginilor web dedicate lui.

Are mulţi adepţi convinşi în Asia, Australia, Europa, Marea Britanie şi, de curând, în America. Pisoiaşul din Japonia a devenit simbolul talismanului norocos perfect pentru companiile mici şi mijlocii din orice loc unde sunt îndrăgite pisicile.

Iubitorilor de pisici le vine uşor să privească acest animăluţ ca pe un talisman norocos. La urma urmelor, este foarte frumuşel, iar celebrul său puişor, mult-iubita HELLO KITTY, a câştigat cu zâmbetul său inimile multor copilaşi. Totuşi, Pisoiul Norocos în persoană este cel ce apare în multe vitrine din toată lumea.

Pisoiul Norocos apare cocoţat pe casele de marcat ale restaurantelor, din Rio de Janeiro până la Moscova şi din New York până la San Francisco. Este comercializat în toate magazinele japoneze de suveniruri şi în toate băcăniile chinezeşti din marile oraşe ale lumii, iar în ultimii ani au apărut enorm de multe „versiuni” moderne ale Pisoiului Norocos.

Maneki Neko este visul colecţionarilor de pisici, pentru simplul fapt că, în zilele noastre, este produs din toate materialele posibile. Se găsesc Pisoi Norocoşi din porţelan, cristal, sticlă, lemn, plastic, precum şi sculptaţi în diverse pietre semipreţioase. Imaginea acestui pisoi poate fi întâlnită pe brelocuri, şervete, pixuri, sacoşe, haine – a devenit, deci, preferatul magazinelor de vânzare cu amănuntul, deoarece, o dată cu dobândirea veneraţiei oamenilor, Pisoiul Norocos s-a transformat într-o mare afacere.

De la pisoii de porţelan Kutani, în valoare de 100$, figurinele tradiţionale japoneze de „bun venit în magazin”, roboţeii contemporani pe baterii solare, care dau din lăbuţă, şi clopoţeii din Templul Gotokuji, la imenşii pisoi de aur, pentru noroc la bani, proveniţi din China – toate aceste produse fac parte din minunata familie a „Pisoilor salutând din lăbuţă”, care devin celebri în lumea întreagă prin farmecul lor.

Legendele lui Maneki Neko

Tama, pisoiul din templu

Se povesteşte că, la începutul perioadei Edo, în secolul al XVII-lea, într-un templu părăginit din vestul oraşului Tokyo, trăia un călugăr, care ţinea un pisoiaş pe nume Tama. Maestrul şi pisoiul erau atât de apropiaţi, încât comunicau aproape instinctiv. Călugărul îi tot spunea motanului: „Tama, eu te ţin şi te hrănesc, chiar dacă sunt sărac. Ai putea tu oare să faci ceva pentru templul acesta?”.

Într-o zi, pe când se întorcea de la vână-toare, seniorul Hikone a fost prins de o ploaie torenţială şi s-a adăpostit sub un copac mare din faţa templului. Privind spre porţi, a observat că pisoiul îl poftea să intre în templu. Motanul a tot făcut semn din lăbuţă până când, intrigat, seniorul a părăsit adăpostul de sub copac şi a alergat spre pisoi. Aproape instantaneu, copacul a căzut, lovit de trăsnet. Seniorul Hikone şi-a dat seama că motanul îi salvase viaţa. În semn de recunoştinţă, a devenit de atunci protectorul templului, care a prosperat. După moartea sa, Tama a fost îngropat în pământul aparţinând templului, iar Maneki Neko a fost inventat în onoarea lui.

Pisoiul ce a salvat o curtezană

O altă legendă, despre care se spune că datează din secolul al XVIII-lea, descrie păţania motanului curajos care a salvat-o pe renumita curtezană Usugamo. Acesteia i se dusese vestea pentru dragostea ei pentru pisici, şi îşi ţinea mereu motanul lângă ea.

Într-o noapte, când mergea spre toaletă, pisoiul a început să o tragă violent de fuste. Deşi a încercat să îl alunge, pisoiul nu o lăsa în pace. Înspăimântată de insistenţa motanului, Usugamo a strigat după ajutor. Stăpânul casei a alergat spre ea şi a retezat capul felinei dintr-o singură lovitură, cu sabia lui de samurai. Capul motanului a zburat până la tavanul toaletei, a muşcat şi a ucis şarpele enorm care se ascundea acolo, gata să sară pe Usugamo. Cu durere în suflet, Usugamo a jelit mult moartea tragică a pisoiului ei. Ca să o consoleze, stăpânul casei i-a oferit o imagine a motanului, sculptată în lemn aromatic. Mulţi cred că imaginea pisoiului loial a dat naştere lui Maneki Neko.

Imaginea pisoiului din Imado

În secolul al XIX-lea, spre sfârşitul perioadei Edo, în Imado trăia o bătrânică ce avea un motan. Ea era atât de săracă, încât i-a spus într-o zi motanului: „Îmi pare rău că trebuie să te alung, dar nu mai am ce să-ţi dau de mâncare”. În noaptea aceea, pisoiul i-a apărut în vis, spunându-i: „Mâine, ia nişte lut şi modelează imaginea mea în el. Îţi va aduce cu siguranţă noroc.” Bătrâna s-a trezit şi a făcut ce i se spusese în vis: a modelat pisoiul în lut şi a descoperit că statuetele acelea atrăgeau mulţi cumpărători. Cu cât făcea mai multe figurine cu motanul, cu atât veneau la ea mai mulţi cumpărători, astfel că, până la urmă, nu a mai dus lipsă de bani. Imaginea modelată în lut a pisoiului a scăpat-o de sărăcie.

Multă lume spune că aceasta este adevărata origine a lui Maneki Neko.

Dacă-i întrebaţi pe japonezii contemporani care cred în eficacitatea Pisoiului lor Norocos, puţini dintre ei ar putea să confirme că, într-adevăr, Maneki Neko a ajuns popular în secolul al XIX-lea, când Japonia era guvernată de samurai. În perioada Meiji, după ce s-a încheiat supremaţia samurailor şi s-a întemeiat Japonia modernă, prin 1870, Maneki Neko a început să apară în multe documente istorice, unul după altul.

Această imagine ilustrează confecţionarea pisoilor: producerea fi gurinelor din lut în Fushimi, în sudul oraşului Kyoto.

Aceasta este o pictură tradiţională japoneză pe lemn, în care apare o femeie cu un copil în spate, pictând un pisoi. Se observă că motanul din desen nu este Maneki Neko. Acest model vechi de pisoi este Marujimeneko, popular ca imagine a pisoiului norocos înainte de apariţia lui Maneki Neko. Nu mai este întâlnit prea des în Japonia.

Popularitatea lui Maneki Neko

Popularitatea lui Maneki Neko se datorează parţial superstiţiei generale a negustorilor japonezi. Până în ziua de azi, oamenii de afaceri şi comercianţii păstrează mereu un Pisoi Norocos în faţa sau în spatele magazinelor, sperând că Maneki Neko le va atrage înăuntru o droaie de clienţi. Pisoiul a devenit indispensabil, cu acest scop de a aduce noroc şi de a consolida o afacere prosperă.

De ce este atât de popular acest motan? Motivul este firea sa încântătoare. Bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni se îndrăgostesc imediat de feţişoara lui rotundă şi de ochii lui mari. Probabil de aceea apare Maneki Neko în atât de multe reclame publicitare.

Lăbuţa lui Maneki Neko

Există două genuri de Maneki Neko. Unul ridică lăbuţa stângă, celălalt, lăbuţa dreaptă. Legenda precizează că cel cu lăbuţa stângă sus invită clienţii sau lumea în magazine, iar cel cu lăbuţa dreaptă atrage bani.

Originea acestei legende nu este sigură. Conform unor studii efectuate de Maneki Neko Club, circa 60% dintre Maneki Neko ţin ridicată lăbuţa stângă. Majoritatea Maneki Neko din trecut par să fi ţinut sus lăbuţa stângă, deci această poză, prin care pofteşte muşteriii, ar putea fi poza originală a lui Maneki Neko.

Cu toate acestea, dorinţa de bani din Japonia contemporană se reflectă în numărul din ce în ce mai mare de Maneki Neko cu lăbuţa dreaptă sus.

Înălţimea la care ţine lăbuţa are şi ea o semnificaţie. Poate să o ridice oricât de mult, din dreptul gurii până peste urechi. Conform legendei, cu cât ţine mai sus lăbuţa, cu atât este mai mare depărtarea de la care atrage clienţii, deci puterea lui de acţiune. Fascinant!

Culoarea lui Maneki Neko

Maneki Neko sunt disponibili în mai multe culori. Cei mai populari sunt cei tricolori. Pisicile tricolore sunt considerate talismane norocoase peste tot în lume. Motanii în trei culori sunt apreciaţi ca pisoi norocoşi în special de marinarii din lumea întreagă. Unele studii genetice au demonstrat că gena tricoloră este extrem de rară la pisicile de sex masculin. Raritatea motanilor în trei culori este un fapt bine cunoscut de mult în Japonia. De aceea, mulţi Maneki Neko sunt creaţi cu aspect tricolor.

Mulţi oameni de afaceri japonezi nu concep să deschidă un restaurant, butic, bar sau magazin care să nu aibă măcar un pisoi salutând din lăbuţă. Condiţia esenţială este să aibă măcar o lăbuţă ridicată, în rest pisoii pot avea diferite forme. Pisica ne face semn, rugândune să intrăm în magazin sau invitând norocul să pătrundă în incintă.

Adepţii moderni consideră că Maneki Neko trebuie să ţină în lăbuţă monede sau să îi atârne monede în dinţi, ca să aducă neapărat avere. Originile lui mai prozaice pot fi legate de superstiţia agricolă care spune că pisicile alungă paraziţii din lanuri sau din culturile de viermi de mătase, mărind astfel prosperitatea familiei. Există multe modele de Maneki Neko, cu lăbuţa stângă ori cu lăbuţa dreaptă sus. De voi depinde dacă doriţi mai mari venituri din vânzări sau mai mult profit.

Poate vă doriţi un „Pisoi salutând din lăbuţă” pentru biroul sau magazinul vostru, ca să atrageţi clienţi, sau acasă, ca să atrageţi norocul. Pus lângă uşa unui magazin, se spune că atrage noi clienţi fideli. Acasă, îl puteţi pune pe Maneki Neko oriunde doriţi, ca să vă aducă noroc.

Sursa articolului: Revista Lumea Feng Shui, nr 1, pg30

0 Comments

Leave a Comment