2017/07/20 at 10:49 PM

Chinezii cred că trupul omenesc are acces la trei surse de chi: mai întâi, există YUAN CHI. Acesta este chi-ul originar, cu care ne naştem. Este cea mai pură formă a chi-ului personal, iar secretul unei vieţi sănătoase şi prospere rezidă în cultivarea şi alimentarea acestui chi. Aceasta este calea pentru a atinge longevitatea – o viaţă lungă care să nu fie minată de boli. Chinezii antici mai credeau că, pentru a fi sănătoşi, acest chi trebuie să se armonizeze cu chi-ul cerului şi pământului, şi acesta este considerat al doilea tip de chi din corp.

 

Prin urmare, în al doilea rând există TIEN CHI şi TI CHI, în traducere „chi-ul cerului şi al pământului”. Acest chi se poate cultiva prin exerciţii chi kung, prin practicarea Feng Shui-ului şi printr-o afinitate strânsă cu obiecte de bun augur şi oameni pozitivi, care deţin un chi robust. Aşadar, pur şi simplu prin asocierea cu oameni care au un chi bun al cerului şi pământului, îl absorbiţi pe acesta din urmă şi vă consolidaţi chi-ul originar. Atunci când reuşiţi să alimentaţi şi să sporiţi chi-ul originar, efectul este armonia în cadrul trinităţii cerului, pământului şi omenirii (sau tien, ti şi ren).

 

În al treilea rând, există chi-ul hranei, iar acesta este sursa principală a forţei noastre vitale. Chi-ul hranei poate fi cea mai puţin favorabilă sursă de chi, deoarece de obicei conţine deşeuri şi toxine ce afectează echilibrul energiei din corpul uman. Cu toate acestea, hrana este cea mai facilă şi cea mai la îndemână sursă de energie, prin urmare nu poate fi ignorată.

 

Din cauza marii noastre dependenţe de hrană, este extrem de benefic pentru noi să înţelegem teoria privind chi-ul hranei. Conform acestei teorii, cu cât hrana se află mai sus pe eşalonul fiinţelor vii, cu atât este mai puţin favorabilă ca sursă de chi pozitiv.

 

Alimentele animale se află sus pe scară, alimentele vegetale se află la nivelul mediu, iar rădăcinoasele se află la nivelul cel mai de jos. Prin urmare, alimentele cele mai bune sunt legumele şi verdeţurile, şi dintre ele – rădăcinile plantelor (cele care sunt comestibile). Cu cât alimentele sunt „mai aproape de pământ”, cu atât sunt mai favorabile ca sursă de chi. Aşadar, alimentele vegetale sunt mai bune decât cele animale, iar rădăcinoasele sunt mai bune decât plantele cu frunze.

 

Alimente YIN şi YANG

Alimentele mai sunt clasificate după criteriile yin şi yang. Cei care respectă teoria chi-ului urmează o dietă care este de obicei mai bogată în alimente yin decât în alimente yang. Aceasta deoarece este general acceptată ideea că un corp mai puţin yang prelungeşte viaţa, încetinind degenerarea organelor interne. Prin urmare, secretul pentru un corp sănătos este o hrană caracterizată prin echilibrul corect dintre alimentele yin şi yang. Însă acesta înseamnă mai multe alimente yin şi mai puţine alimente yang. Este de asemenea important să reduceţi aportul de toxine, sub forma aditivilor chimici artificiali.

 

Alimentele yang sunt de obicei cele consistente, cu o aromă puternică, cu sos şi iuţi, în vreme ce alimentele yin sunt în general răcoroase şi cu un gust mai puţin pronunţat. Mâncărurile prăjite sunt yang, pe când cele fierte în aburi sunt yin. Alimentele yang este mai bine să fie consumate pe timpul lunilor yin de iarnă, în vreme ce alimentele yin se potrivesc mai bine pe timpul lunilor yang de vară. Această adaptare la şi respectare a ritmului anotimpurilor (în ceea ce priveşte hrana) va ajuta la păstrarea echilibrului corpului. De asemenea, este bine să evitaţi alimentele ce conţin arome artificiale.

 

Proaspetele mămici ar trebui să se orienteze mai mult spre alimentele yang; la fel persoanele care suferă de o lipsă cronică de energie. Aceasta deoarece corpul lor este golit de esenţă yang şi va beneficia de pe urma unor cantităţi în plus de chi din acest tip. Prea multă hrană yin în organism duce la oboseală, letargie şi un sentiment generalizat de indolenţă. Simptomele fizice se pot manifesta sub formă de diaree, paliditate bolnăvicioasă a tenului şi lipsă de strălucire a ochilor şi a pielii. Dacă prezentaţi aceste simptome, este o idee bună să sporiţi aportul de alimente yang pe care le consumaţi.

 

Alimentele yin sunt ideale pentru cei care se simt stresaţi, irascibili şi mereu sub tensiune. Ele slujesc la a le domoli tensiunea şi a le revitaliza esenţa chi lăuntrică. Atunci când există un exces de alimente yang în organism, apar simptome fizice cum ar fi durerile de inimă, constipaţia, erupţiile cutanate, acneea şi ulcerele. Dacă prezentaţi aceste simptome, creşteţi aportul de alimente yin.

 

Pentru a vă descurca mai uşor, iată o listă de alimente yin şi yang. Nu este în niciun caz exhaustivă, însă slujeşte la a vă oferi nişte puncte de reper.

 

ALIMENTELE YANG sunt alimentele roşii sau aurii la interior şi cu un gust pronunţat. De obicei sunt coapte, prăjite sau fripte.

  • Produsele din carne de porc, vită, miel
  • Peştele: somon, ton, cod etc.
  • Carnea de pasăre: pui, gâscă, raţă
  • Crustaceele: crevete, homari, crabi
  • Morcovii, roşiile
  • Usturoiul şi ceapa
  • Ananasul şi mango
  • Băuturile carbogazoase
  • Cafeaua
  • Băuturile alcoolice de orice fel
  • Ciocolata şi dulciurile
  • Nucile
  • Ardeii iuţi
  • Toate alimentele prăjite sau coapte

 

ALIMENTELE YIN sunt alimentele de culoare verde sau albă şi care se gătesc lent.

  • Cerealele
  • Mazărea şi fasolea verde
  • Orezul şi porridge-ul
  • Tofu
  • Pepenii
  • Algele
  • Legumele verzi
  • Legumele albe
  • Apa
  • Ceaiul
  • Alimentele fierte sau înăbuşite

 

CÂND MÂNCĂM

Momentul în care mâncăm are şi el implicaţii chi. Este vorba despre chi-ul mâncatului sau Feng Shui-ul mâncatului. Iată câteva principii de bază:

  1. Nu mâncaţi niciodată chiar înainte de a merge la culcare. Reţineţi că mâncatul oboseşte stomacul şi a forţa chi-ul să intre în stomac în vreme ce dormiţi generează semnale contradictorii în organism şi distrage chi-ul de la a curge prin restul corpului. Ca rezultat, restul corpului şi organele respective vor suferi de pe urma lipsei de aprovizionare cu chi. Şi mai rău, chi-ul care este concentrat în stomac devine unul stagnant, iar Feng Shui-ul corporal devine unul nefavorabil.

 

  1. Urmaţi ritmurile yin şi yang ale zilei şi nopţii. În esenţă, un ciclu de 24 de ore este împărţit în 4 cicluri yin şi yang. De la miezul nopţii până la 6 dimineaţa este yin în creştere către yang; de la 6 dimineaţa până la 12 după-amiaza este yang; de la 12 după-amiaza la 6 seara este yang în descreştere către yin, iar de la 6 seara până la miezul nopţii este yin. Corpul uman urmează ritmurile yin şi yang ale zilei şi nopţii. Este benefic să mâncaţi în acelaşi ritm cu acest ciclu. Aceasta înseamnă că este cel mai bine să mâncaţi atunci când corpul este yang sau aproape de yang şi este recomandabil să nu mâncaţi atunci când corpul se află în ciclul yin. Acesta este momentul să vă odihniţi.

 

  1. Evitaţi întotdeauna consumul excesiv de alimente. Nu mâncaţi niciodată numai alimente yin sau numai alimente yang, pentru că acesta este un exces în orice moment. Respectaţi mereu tai chi-ul (yin-yang) al mâncatului.

 

  1. Dacă este posibil, evitaţi să beţi lichide reci după ciclul yang. De fapt, mulţi maeştri chi kung recomandă renunţarea completă la băuturile reci. Aceştia afirmă că ele perturbă fluxul de chi din corpul uman, provocând obstrucţii.

0 Comments

Leave a Comment